Wednesday, August 13, 2008

Mahasiswa UITM - Jika Pelacur Politik Siapa Bapa Ayamnya?

13 Ogos 2008 ,

Berita TV3 melaporkan ribuan Mahasiswa UITM berdemostrasi membantah
cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk membuka 10 peratus kuota kemasukan UiTM kepada bukan bumiputera.

Agak menarik situasi ini sebenarnya , sebagai graduan IPTA di Malaysia ini sesuatu yang sangat luarbiasa jika dapat melihat keadaan ini , apapun alasan kumpulan mahasiswa ini umum menyedari demonstrasi ini di"halalkan" kerana kenyataan ini bukan dari pihak kerajaan.

Tidak perlu diperdebatkan perlu atau tidak dibuka 10 peratus ini, kerana menurut Prof Khoo Kay Kim yang mengulas juga di Berita TV3 sebeum ini sudah dibuka kuota itu, cuma tiada yang berminat.

Menghairankan di mana suara Mahasiswa yang ribuan ini di kala rakyat di tekan dengan isu kenaikan minyak , tindakan kerajaan yang menggunakan alasan perlu di kaji dahulu harga minyak untuk diturunkan - mengecewakan bila mahu menaikkan harga kerajaan langsung tidak membuat sebarang kajian - jika ada umumkan - maaf kerajaan mungkin TIADA peruntukan untuk membuat kajian kesan keatas rakyat , mengapa tidak berdemonstrasi tentang isu ini? , apa semua bangsa Melayu kaya-raya? apa keluarga yang menghantar duit dari kampung itu tidak langsung terasa dengan kenaikan harga minyak?

di mana suara Mahasiswa yang ribuan ini di waktu bahasa Melayu dipersenda sehina-hinanya melalui iklan surat khabar yang umum ketahui siapa pemiliknya , mengapa tidak bersuara ? atau kumpulan Mahasiswa ini merasakan apa ada pada bahasa Melayu untuk mereka perjuangkan?

di mana suara Mahasiswa yang ribuan ini selepas mendengar saranan dari MCA untuk kerajaan membeli pengurusan lebuhraya untuk membolehkan rakyat menggunakan dengan percuma lebuhraya di Selangor- mengapa tidak perjuangkan ini ? atau mungkin kumpulan ini tidak bekerja di Selangor kelak?

di mana suara Mahasiswa yang ribuan ini berkaitan isu murtad di Malaysia ? mungkin mahasiswa ini terlalu tertutup pemikiran sehingga tidak mengetahui perkara ini? atau pada mereka murtad ini tiada kaitan dengan bangsa Melayu?

Mahasiswa UiTM ini bolehlah diumpamakan seperti "pelacur" yang bekerja untuk bapa ayamnya .

Mahasiswa UiTM ini tidak akan bersuara untuk isu isu ini adakah kerana isu ini tidak berkait dengan bangsa Melayu ? ianya berkait tetapi pelacur ini bapa ayamnya tentu sekali tidak bersetuju jika mereka berdemonstrasi untuk isu-isu yang lebih jelas seperti itu.

Mahasiswa Uitm ini tidak ikhlas di dalam melakukan demonstrasi ini , tindakan ini tidak lebih hanya memaparkan mereka hanyalah "pelacur politik" soalannya siapa bapa ayamnya?


-LD-

No comments: