Monday, April 6, 2009

Generasi tidak mengundi : u-wartawan

- muda atau tua pasti ada yang tidak mengundi , persoalannya mengapa ada kalangan yang tidak mengundi , kembali kepada asasnya mengapa antisipasi ke dalam proses demokrasi ini tidak menyentuh kalangan ini , pengundian semasa pilihanraya-semua faham ianya untuk memilih pemimpin yang akan wakili mereka , ke arah mana pilihannya bukan isunya ,

-pada pendapat saya kalangan yang tidak mengundi ini, mereka tidak merasakan proses demokrasi ini penting ,
mereka bukan tidak mencintai negara , bukan tidak sayang negara , jika ada orang luar yang melemparkan tohmahan ke atas Malaysia - walaupun tanpa mereka teliti tohmahan itu reaksi dari mereka pasti wujud - contohnya .

- bagaimana mereka mahu merasakan proses demokrasi itu penting jika pelakon utamanya sendiri mahu menonjolkan apa jua keputusan dari pengundian atau hasil pilihanraya itu , kerajaan tetap sama dari segi kualitinya ataupun sikapnya itu , jika sesuatu kerajaan ditohmah sebelum pilihanraya dengan pelbagai isu , kebetulannya kerajaan yang sama menang pilihanraya isu itu timbul lagi dalam pemerintahan seterusnya , kalangan ini tidak boleh dipersalahkan jika ini antara punca mereka mereka merasakan proses ini "pi mai pi mai tang tu".

- kerajaan yang memerintah juga perlu bertanggungjawab di dalam isu ini , pendidikan tentunya boleh menjadi alat paling berkesan untuk mendidik rakyat , seterusnya mampu memupuk semangat jatidiri kebangsaan yang kuat sehigga mampu menarik kalangan ini untuk terlibat secara langsung di dalam proses demokrasi ini.

- jika dilihat mengapa Obama berjaya menarik lebih ramai pengundi di dalam pemilihan Presiden Amerika yang lalu , Obama dilihat lebih rapat dengan kebanyakan rakyat Amerika - seterusnya mereka juga mempercayai aspirasi yang mahu Obama bawakan - Amerika boleh berubah.

- Saya percaya majoriti rakyat Amerika yang berkulit hitam tidak mengundi di dalam pemiihan presiden sebelum ini kerana pada mereka siapa juga presiden, nasib mereka sama sahaja , namun keputihan imej Obama , intelektualnya dan lain lain kualiti yang putih ditampilkan oleh Obama sebelum pemilihan Presiden mampu menarik kalangan yang tidak mengundi sebelum ini untuk mahu turut serta dalam mengangkat Obama sebagai Presiden .

- dari kisah Obama ini jelas jika calon pilihanraya itu sememangnya mampu memenuhi aspirasi pengundi , seterusnya pengundi boleh lihat undi mereka itu mampu menyumbang kearah kerajaan yang lebih baik sudah tentu kalangan yang tidak mengundi ini mungkinlah bukan semua tetapi majoritinya akan mengundi.

- seterusnya secara khusus di Malaysia , SPR juga seharusnya lebih telus mengemaskini datanya , nanti jangan dituduh penama ini tidak mengundi - tidak terlibat dalam proses demokrasi , walhal mereka ini sudah mati.. :)

No comments: